وبلاگ

روش‌های پرس و بسته‌ بندی پلاستیک + راهنمای کامل

روش‌های پرس و بسته‌ بندی پلاستیک + راهنمای کامل

پرس و بسته‌ بندی پلاستیک یک فرایند رایج در صنایع مختلف برای بسته‌ بندی و محافظت از محصولات می‌باشد. فرایند پرس و بسته‌ بندی شامل استفاده از حرارت و یک نیروی فشار برای مهر و موم کردن لبه‌های پلاستیک، کیسه‌ها، پاکت‌ها و … است. بسته‌ بندی محصولات باید به شیوه‌ی درست انجام بگیرد؛ زیرا مزایای مختلفی از جمله محافظت از محصول، افزایش ماندگاری و سهولت حمل و نقل را به دنبال دارد. روش‌های مختلفی برای بسته‌ بندی محصولات مختلف نظیر مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، قطعات صنعتی و … وجود دارد که کاربردی‌ترین آنها استفاده از دستگاه‌ دوخت پلاستیک است. این روش کارایی بالایی را به همراه دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با روش‌های پرس و بسته‌بندی پلاستیک صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پرس و بسته بندی پلاستیک

بررسی روش‌های پرس و بسته ‌بندی پلاستیک

استفاده از دستگاه دوخت پلاستیک

همانطور که می‌دانید دستگاه دوخت پلاستیک سپهر الکترونیک یک ابزار کاربردی برای بسته‌ بندی و پلمپ انواع کیسه‌های پلاستیکی می‌باشد. استفاده از این دستگاه بسیار رایج و آسان بوده تمامی افراد می‌توانند برای مصارف مختلف از آن استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در خصوص انتخاب دستگاه دوخت پلاستیک باید مورد توجه قرار بگیرد، تعداد خطوط دوخت دستگاه می‌باشد. این دستگاه به صورت تک دوخت، دو دوخت و سه دوخت عمل می‌کند. برای انتخاب بهترین نوع دستگاه نیاز است که هر کدام را بشناسید و با توجه به نیاز و کاربری خود از آنها استفاده کنید.

دستگاه دوخت پلاستیک تک دوخت

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع دستگاه پرس پلاستیک، دستگاه تک دوخت می‌باشد این دستگاه همانطور که از نامش پیداست، فقط یک خط دوخت ایجاد می‌کند و برای بسته‌بندی‌های سبک و کم حجم مانند نایلون‌های فریزر، کیسه‌های نان، پاکت‌های کوچک، کیسه‌های میوه و سبزیجات، کیسه‌های زباله و … مناسب می‌باشد. از مزایای دستگاه دوخت پلاستیک تک دوخت می‌توان به قیمت مناسب، کاربری آسان، ابعاد و وزن کم اشاره کرد. به دلیل آن که این دستگاه فقط یک خط دوخت را ارائه می‌دهد، ممکن است در اثر فشار احتمال باز شدن دوخت وجود داشته باشد و استحکام کافی را برای بسته‌بندی‌های سنگین نداشته باشد. این دو مورد از معایب این دستگاه به شمار می‌آیند.

دستگاه دوخت پلاستیک دو دوخت

دستگاه دو دوخت دو خط موازی را ایجاد می‌کند که سبب افزایش استحکام و مقاومت بسته‌ بندی می‌شود. همچنین با ایجاد دو خط دوخت، در بسته‌ بندی شما زیبایی ظاهری نیز ایجاد می‌شود. از دستگاه دو دوخت برای بسته‌ بندی‌های سنگین‌تر و حجیم‌تر استفاده می‌شود و در صنایع مختلفی مانند صنعت غذایی، دارویی، نساجی، کشاورزی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای این دستگاه می‌توان به دوخت محکم‌تر و ایمن‌تر و همچنین افزایش طول عمر کیسه‌های پلاستیکی اشاره کرد. با توجه به ویژگی‌هایی که ذکر شد این دستگاه در مقایسه با مدل تک دوخت دارای قیمت بالاتری است و همچنین ابعاد و وزن بیشتری نیز دارد.

دستگاه دوخت پلاستیک سه دوخت

این دستگاه یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های موجود در بازار می‌باشد و همانطور که از نامش پیداست سه خط دوخت را ارائه می‌دهد. از دستگاه‌های سه دوخت برای بسته‌بندی‌های بسیار سنگین و حساس که نیاز به امنیت بیشتری دارند، نظیر کیسه‌های کود، کیسه‌های غذای حیوانات، کیسه‌های جاروبرقی و … استفاده می‌شود. این دستگاه بسته‌ بندی مقاوم و مستحکمی را ارائه می‌دهد و سبب ایجاد امنیت بالا برای محصول شده و طول عمر بسته‌ بندی را افزایش می‌دهد. از دستگاه دوخت پلاستیک سه دوخت برای بسته‌ بندی‌های خاص و حساس استفاده می‌کنند. این دستگاه قیمت بالایی دارد و در مقایسه با دو دستگاه دیگر در بخش کاربری، پیچیدگی‌های بیشتری دارد. همچنین ابعاد و وزن این دستگاه نیز در مقایسه با دو دستگاه دیگر بیشتر است.

پرس وکیوم

استفاده از پرس وکیوم یکی دیگر از روش‌های پرس و بسته‌ بندی پلاستیک می‌باشد. در این روش هوا از داخل کیسه یا بسته پلاستیکی خارج شده و سپس لبه‌های آن پرس می‌شود. پرس وکیوم می‌تواند به حفظ طراوت و ماندگاری بیشتر محصول کمک کند. از این روش بسته‌ بندی برای بسته‌ بندی محصولات حجیم و نامنظم نیز استفاده می‌شود. بسته بندی به روش پرس وکیوم، می‌تواند یک ظاهر شکیل برای بسته‌ بندی شما ایجاد کند.

پرس وکیوم

پرس اولتراسونیک

از پرس اولتراسونیک برای بسته‌ بندی مواد ظریف یا حساس مانند مواد غذایی و دارویی استفاده می‌شود؛ زیرا نیاز به گرمای زیادی ندارند. این روش برای بسته‌ بندی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد اصطکاک و ذوب شدن پلاستیک در محل مورد نظر استفاده می‌کند. از مزایای آن می‌توان به ایجاد پیوند‌های قوی بدون احتیاج به حرارت بالا اشاره کرد.

پرس سرد

در روش پرس سرد برای بسته‌ بندی محصولات از چسب یا حلال برای اتصال لبه‌های پلاستیک به یکدیگر استفاده می‌شود. پرس سرد همانطور که از نامش پیداست احتیاج به حرارت یا امواج صوتی ندارد و می‌تواند برای بسته‌ بندی طیف گسترده‌ای از محصولات مانند پلاستیک، کاغذ و فویل مورد استفاده قرار گیرد. این روش بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و استفاده آسانی دارد، اما برای خشک شدن زمان طولانی‌تری را می‌طلبد.

بهترین روش برای بسته‌ بندی پلاستیک کدام است؟

همانطور که گفته شد روش‌های مختلفی برای بسته‌ بندی و پرس پلاستیک وجود دارد که انتخاب مناسب‌ترین روش به عوامل مختلفی مانند نوع محصول، مواد بسته‌ بندی، حجم تولید و میزان بودجه فرد بستگی دارد. در ادامه به چند نکته برای انتخاب روش مناسب بسته‌ بندی اشاره خواهیم کرد:

  • برای محصولاتی که نسبت به حرارت حساس هستند، از پرس اولتراسونیک یا پرس سرد استفاده کنید.
  • برای بسته‌ بندی محصولاتی که به صورت انبوه تولید می‌شوند، می‌توانید از دستگاه‌های پرس پلاستیک یا پرس اتوماتیک استفاده کنید.
  • برای بسته‌ بندی محصولات حجیم و نامنظم، بهتر است از پرس وکیوم استفاده کنید.
  • برای بسته‌ بندی محصولاتی که احتیاج به حفظ طراوت و ماندگاری دارند، بهتر است از پرس وکیوم استفاده شود.

به طور کلی بهتر است در انتخاب هر کدام از روش‌های بسته‌ بندی، مزایا و معایب هر روش را به دقت در نظر بگیرید و روشی را انتخاب بکنید که پاسخگوی نیاز شما هستند. اما به صورت کلی پرس و بسته‌ بندی پلاستیک با استفاده از دستگاه دوخت پلاستیک یک روش بسته‌ بندی متنوع، کارآمد و مقرون به صرفه است که برای طیف گسترده‌ای از محصولات کاربرد دارد.

بسته بندی پلاستیک

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با روش‌های پرس و بسته‌ بندی پلاستیک صحبت کردیم و دستگاه‌های مختلفی را برای این کار به شما معرفی کردیم. از کاربردی‌ترین دستگاه‌هایی که در این مقاله نیز به آن اشاره شد، دستگاه دوخت پلاستیک می‌باشد. همانطور که گفتیم این دستگاه شامل انواع مختلفی نظیر تک دوخت، دو دوخت و سه دوخت است که شما با توجه به نیاز و نوع محصول خود باید آن را انتخاب کنید. اگر به دنبال بسته‌ بندی‌های سبک و ارزان قیمت هستید، استفاده از دستگاه تک دوخت برای شما کفایت می‌کند، اما اگر به دنبال استحکام و امنیت بیشتر برای محصول خود هستید باید از دستگاه‌های دو دوخت یا سه دوخت استفاده کنید. حتما در انتخاب دستگاه دوخت پلاستیک به فاکتورهای دیگری نظیر ضخامت پلاستیک، سرعت کار دستگاه، قابلیت تنظیم حرارت و فشار و همچنین خدمات پس از فروش آن نیز توجه کنید. فروشگاه سپهر الکترونیک تولید کننده دستگاه دوخت پلاستیک را با شرایط و ویژگی‌های عالی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای آشنایی با مشخصات دستگاه‌ها، به بخش محصولات این فروشگاه مراجعه کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *